پرسپوليس پرسپوليس .

پرسپوليس

آداب و رسوم برگزاري عروسي

آداب و رسوم برگزاري عروسي :همه ي ما مي دانيم كه برگزاري مراسم عروسي از گذشته تا كنون در كشورمان ايران وجود داشته است و اين مراسم همچنان در قسمت هاي مختلفي به شيوه هاي خاصي برگزار مي شود. البته تشريفات عروسي نسبت به گذشته ها تغييرات زيادي داشته است.

اقوام زيادي مثل بلوچ ، بختياري ، زنجاني ، تركماني ، يزدي و … از جمله طوايفي هستند كه در تشريفات عروسي خود آداب و رسوم خاصي داشته اند.

در آداب و رسوم برگزاري مراسم نامزدي با قيمت مناسب به صورت كلي بايد بدانيد كه برگزاري مراسم عروسي داراي مراحله هاي مشترك و ويژگي هاي يكساني است كه در بين اقوام و طوايف ايراني آنها انجام مي شوند . در ادامه به برخي از اين مراسم مهم و كليدي اشاره كرده ايم:

اين مراحل بايد توسط جوانان از آغاز خواستگاري تا ازدواج طي شوند.

مراسم خواستگاري به عنوان يكي از آداب عروسي به شمار مي آيد كه حتما بايد انجام گردد. اگر دو طرف و همچنين خانواده ها به اين وصلت رضايت داشته باشند بايد در قدم بعدي زوجين به فكر نامزدي باشند.

 

 

 

نامزدي به گونه ي است كه خانواده دقيق تر با يكديگر آشنا مي شوند و بحث بر سر مهريه و …. خواهد بود كه بايد توافق شود.

مرحله بعد برگزاري جشن عقد مي باشد كه در آن زوجين به صورت دائم به يكديگر محرم مي شوند. زماني كه خطبه عقد خوانده مي شود زوجيني كه ازدواج آنها موفق بوده است بر سر عروس و داماد قند مي سابند.

خوب بعد از عقد ديگر نوبت به جهاز بران مي رسد و عروس هر آنچه كه براي جهيزيه از خانه پدري خود خريده به خانه ي داماد انتقال ميدهد.

حنابندان به عنوان يكي ديگر از رسومات ازدواج مي باشد كه در واقع به عنوان يك نوع خدافظي از منزل پدري مي باشد . برخي از طوايف نيز هستند كه براي دامادهم حنابندان مي گيرند.

در اين مراسم كه يك شب قبل از عروسي برگزار مي شود با حناي تزئين شده از مهمانان پذيرايي مي شود و از آن ها مي خواهند براي خوش يمني و خوشبختي مقداري از حنا را بر روي دست خود بگذارند ؛ علت استفاده از حنا اين است كه نمادي از شادي و خوشبختي مي باشد.

تشريفات عروسي كه به عنوان يكي از تشريفاتي ترين و بزرگترين مراسم هاي زوجين به شمار مي رود و داماد براي هميشه عروس خانم را به منزل خود مي برد.

بعد از تشريفات عروسي ، مراسم با عنوان پا تختي وجود دارد كه در بيشتر شهرهاي ايران به شكل زنانه ي برگزار مي شود و در آن مراسم مهمانان و خانواده هديه هاي را به زوجين تقديم مي كنند.

يكي ديگر از رسومي كه وجود دارد مادر زن سلام است . اين مراسم صبح فرداي عروسي برگزار مي شود و داماد به همراه يك بزرگتر با تهيه يك كادو به ديدار مادر زن خود مي رود . در واقع داماد براي تشكر از اينكه دخترشان را به او داده اند اين كار را انجام ميدهد.

 

ماه عسل هم از رسوم هاي مي باشد كه در اين سال هاي اخير بيشتر در ميان زوجين ديده مي شود. در واقع هدف اصلي زوجين براي رفتن به ماه عسل اين است كه بيشتر با خصوصيات و خلق خوي ديگري آشنا شوند و همچنين بعد از ازدواج اوقاتي خوبي را با يكديگر سپري كنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۰۹:۲۲ توسط:سئوكار موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :