پرسپوليس پرسپوليس .

پرسپوليس

بالابرچيست؟

دسته بندي و مقايسه بالابرها از نظر نوع مكانيزم بالابري:

۱- بالابر هيدروليكي: بالابر هايي كه نيروي حركت آن ها براي بالا روي از جك و يونيت هيدروليك گرفته مي شود را بالابر هيدروليكي گويند. اين بالابرها بيشترين ضريب ايمني را در بين مكانيزم هاي مختلف دارند. بالابرهاي هيدروليكي مي توانند به صورت آكارديوني، جك مستقيم و بوم ليفت ساخته شوند.

۲- بالابر زنجيري: در اين بالابرها بار توسط مكانيزم زنجير و وينچ، به حركت در مي‌آيد كه براي ايمني بايد از زنجيرهاي دوبل و ترمزهاي ضد سقوط استفاده شود. اين بالابر ها از نظر ايمني پايين تر از بالابرهاي هيدروليكي قرار ميگيرند زيرا علاوه بر سقوط امكان گير كردن قسمتي از اندام يا لباس و يا كالا بين وينچ يا زنجير وجود دارد كه در اين صورت هم افراد آسيب مي بينند و هم بالابر دچار ايراد مي شود. بهتر است از اين بالابر ها براي نفر استفاده نشود.

۳- بالابر كابلي: در اين بالابرها حركت سكو با استفاده از كابل و وينچ امكان پذير مي شود و براي ايمني بايد از كابل دوبل و ترمز هاي ضد سقوط استفاده شود. بالابرهاي كابلي كمترين ايمني و بيشترين حادثه را در ميان بالابرها داشته و براي حمل نفر حتي با وجود سيستم هاي ايمني توصيه نمي شود. برخي از اين مدل بالابرها نيز وجود دارد كه به عنوان بالابر ساختماني براي حمل مصالح استفاده مي شود. 

۴- بالابر هيدروليكي - زنجيري: اين بالابرها تركيبي از بالابرهاي هيدروليكي و بالابرهاي زنجيري هستند. در بوم ليفت هاي تلسكوپي و يا در بالابرهاي ريلي و ستوني از اين مكانيزم استفاده مي شود. از نظر ايمني اين بالابرها در ميان بالابرهاي هيدروليكي و بالابرهاي زنجيري قرار مي گيرند.

 

انواع بالابر نفر:

۱- بالابرهاي آكاردئوني يا قيچي: اين بالابرها جهت تعميرات، نصب، رنگ آميزي، بازرسي و... استفاده مي شود. بالابرهاي قيچي از ۳ متر دسترسي توليد شده و برخي شركت هاي بزرگ بين المللي با تكنولوژي بالا قادر به ساخت حد اكثر تا ۳۲ متري آن هستند. مزيت بالابرهاي آكاردئوني ظرفيت بالا و سطح وسيع سكوي كاري ان ها مي باشد. بنابر اين گاهي ۶ نفر مي توانند به صورت همزمان در ارتفاع كار كنند. اين بالابرها بسته به ارتفاع مورد نظر، ابعاد و قابليت حركتي مختلفي دارند. برخي از بالابرهاي آكاردئوني سيار (Push around) و برخي به صورت خودكششي (Self propelled) ساخته مي شوند. برخي از بالابرهاي خودكششي مي توانند در ارتفاع نيز حركت كنند و نيازي به جك هاي جانبي تثبيت كننده ندارند. برخي از انواع آن هم داراي شني بوده و براي مكان هاي صعب العبور مناسب اند. در اين بالابرها از انواع موتورهاي الكتريكي، ديزلي، بنزيني و حتي هيبريدي استفاده مي شود. در ميان بالابرهاي نفر، بالابرهاي آكاردئوني از امنيت بيشتري برخوردار بوده و كمترين تكان را در ارتفاع دارند. نيرو محركه اين بالابر ها مي تواند برق تك فاز شهري، باتري، و يا موتورهاي ديزلي، بنزيني و هيبريدي باشد. همچنين اين بالابرها به صورت ضد انفجار و يا با پمپ دستي نيز ساخته مي شوند كه براي پتروشيمي ها و پالايشگاه ها كه خطر انفجار وجود دارد مناسب اند. قيمت بالابر آكاردئوني خودكششي به مراتب از نوع متحرك هلي آن بيشتر است.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۴۹:۰۸ توسط:سئوكار موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :